Varför

I skolan blev jag retad för den jag var.
*Jag var längst
*Jag var utvecklad först
*Jag var den som hade lite hull (dock inte tjock)
*Jag var den som var tyst, den som var lugn

Jag var den som "alla " skrattade åt, när jag te.x ramlade och slog mig
Jag fick kunde få höra "marken spricker", "finns det kläder som räcker åt till dig" till att de kastade ispärlor på mig, slog mig med pinnar, tog min mössa när jag skulle kliva av bussen, visade rumpan när jag skulle kliva av. Jag gick hem (3 km) i träskor en gång då de retade mig.  Jag blev jämt vald sist på gymnastiken. Detta hände när jag gick i klass tre till klass sex. Det var killar från högstadiet som gjorde detta mot mig. 
En kille ringde och sa "förlåt". Och det var guld värt!

När jag gick klass ett till klass två var det killar i min klass som slog på mig, på armarna. Så jag var öm och hade ont. Och de skrattade åt mig..

Några av dessa som gjorde det är vänner på Facebook.  De har aldrig sagt förlåt.. Vet inte om de minns eller vill minnas, eller om de skäms och hoppas att jag kanske glömt det!? Jag hoppas ändå att de kommer någongång i framtiden säga ordet "förlåt". 

Några har lagt till mig som vän och jag har lagt till någon. Även fast jag haft ett val att inte bli vän med dem, så har jag ändå gjort mitt val. 
Nu är vi vuxna, då var vi barn. Kanske därför? För barn är grymma. Det vet ju alla.


Det är med darr i armarna och tårar i ögonen jag skriver nu..



Kommentarer
Postat av: Katrin Albinsson

Ja...vad säger man. Det är fruktansvärt!!!! Jag hoppas precis som du att de som mobbat kan säga "Förlåt!".

Barn kan verkligen vara grymma med varandra. Men föräldrar kan inte sitta med skygglappar och säga att "Mitt barn mobbar inte!" om det kommer fram att just deras barn mobbar. De kan bete sig på ett vis hemma och på ett annat sätt på skolan!! Vilket är MYCKET vanligare än man tror. Grupptryck...ska vara coolast och tuffast.

Nä...det är när man ställer upp för någon som blir mobbad som man är tuffast och coolast!!

Hoppas att dina erfarenheter av mobbing har stärkt dig och du kan redan på dagis visa barnen hur man ska vara mot andra barn och vuxna.

Modigt gjort att skriva om det, Eva!



Sänder en stor styrkekram till dig!!

2011-01-19 @ 16:38:03
Postat av: Anonym

fin blogg

2011-01-19 @ 16:41:24
URL: http://paulineart.blogg.se/
Postat av: Linda

Blir så ledsen och arg när jag läser detta inlägg.

Tyvärr finns mobbning i alla skolor och i alla åldrar, till och med vuxen ålder. Och det dumma är att man kan bli mobbad för just den man är, varför? Man ska ju vara sig själv och trivas med det. Men starkt av denne person som ringde och sa förlåt. Många som mobbar tror jag glömmer med åren eller kanske i vuxen ålder inte tyckte det var så farligt då det för dom inte va så allvarligt. Men det som utsätts för det glömmer aldrig.



Vill bara säga att jag tycker om dig som du är.

Många kramar

/Linda

2011-01-19 @ 16:48:50
URL: http://lindathatsme.blogg.se/
Postat av: Linda

Blir så ledsen och arg när jag läser detta inlägg.

Tyvärr finns mobbning i alla skolor och i alla åldrar, till och med vuxen ålder. Och det dumma är att man kan bli mobbad för just den man är, varför? Man ska ju vara sig själv och trivas med det. Men starkt av denne person som ringde och sa förlåt. Många som mobbar tror jag glömmer med åren eller kanske i vuxen ålder inte tyckte det var så farligt då det för dom inte va så allvarligt. Men det som utsätts för det glömmer aldrig.



Vill bara säga att jag tycker om dig som du är.

Många kramar

/Linda

2011-01-19 @ 16:49:54
URL: http://lindathatsme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0