Förlåt





Vi lär barnen att de ska säga förlåt när de sagt eller gjort något dumt mot sina kompisar.
En del slänger det bara ur sig och går vidare. Men då får man säga till barnet att säga det så att kompisen vet att den menar det! Och gärna ge kram också.
Vissa säger det och menar det verkligen och ger även en kram!
Men en del har väldigt svårt att säga förlåt, och vill det sig så kan man få stå i timmar för att försöka få ur dem det! Fast jag gör som så att jag tar barnets armar och lägger om det andra barnet, och så säger jag förlåt. Och säger till barnet, vad bra att du säger förlåt.
För förlåt är så viktigt att lära sig att säga!

Både barn och vuxna ska säga det! Jag vill höra, om en person sagt eller gjort fel att den säger förlåt. Så jag vet att den personen förstått att den gjort fel och inte bara sådär nonchalant går iväg.

Jag är nog helt tvärtom många andra! Jag säger förlåt hela tiden, för minsta lilla :D
Men om det nu är så svårt att säga förlåt. Ge då en kram istället.. Eller något annan fin gest.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0